بزرگترين عضو خانواده اشپيتز مي باشد. آكيتا سگي است قدرتمند ‏‏‌‏‏‏،‌ استوار ، عضلاني با ظاهري مشخص و مجزا از ساير سگها. داراي عضلات كوتاه ، سر بزرگ و صاف و سينه عميق است. طول بدن تقريباً بيشتر از ارتفاع و در قسمت ستون فقرات صاف مي باشد. گوشها هم زاويه گردن ، كوچك و نوك تيز به سمت جلو قرار دارند. چشمها كوچك ، مثلثي شكل و به رنگ قهوه اي تيره مي باشد. بيني قالباً به رنگ مشكي و يا قهواه اي سوخته يافت مي شود. دم بصورت حلقه در پشت حيوان قرار دارد. پاها داراي پره و گربه مانند مي باشد كه آكيتا را به شناگر قابلي تبديل كرده است. پوشش خارجي حيوان داراي موهايي صاف ، كوتاه و يكدست در رنگهاي سفيد ، قرمز ، كنجدي و راه راه يافت مي شود. صورت سياه قابل قبول نمي باشد.
 آشنایی با نژاد سگ آکیتا Akita

خلق و خو

آكيتا گرچه سگ مطيعي است اما گاهي اوقات خودسر مي شود. بسيار محتاط و مهربان نسبت به اعضاي خانواده ، باهوش ، شجاع و نترس است. مشتاق براي يادگيري است و بايد در سنين پایين تحت آموزشهاي لازم قرار گيرد. جزو رده هاي اول از سگهاي گارد و بسيار باوفا است . نسبت به ساير سگها و حيوانات مهاجم است و نبايد در اماكن عمومي از قلاده آزاد شود. قالباً با كودكاني كه از اعضاي خانواده باشند رفتار خوبي دارد اما ممكن است ساير كودكان را تحمل نكند و حتي گاز بگيرد. از همراهي صاحبش لذت مي برد و خيلي زود حوصله اش سر مي رود.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: 54-34 ك.گ در ماده ها: 50-34 ك.گ

ارتفاع در نرها: 71-66 س.م در ماده ها: 66-61 س.م

 آشنایی با نژاد سگ آکیتا Akita

مشکلات سلامتی

مشكلات كفل ‏ كم كاري و پر كاري قده تيروئيد ، ناراحتي هاي پوستي و بيماري و ناراحتي در زانو از بيماريهاي رايج در اين نژاد مي باشد.

شرایط نگهداری

براي زندگي در آپارتمان مناسب مي باشد به شرط آنكه در طول روز به ميزان كافي فعاليت بدني داشته باشد. پر جنب و جوش است و يك حياط بزرگ مكان مناسبي را برايش فراهم مي كند.

فعالیت بدنی

آكيتا به فعاليت بدني متوسط اما منظم نياز دارد تا در شرايط بدني مناسب باقي بماند.

طول عمر

بين 12-10 سال.

آراستن

پوشش زبر ، شق و رق و كوتاه آكيتا به آراستن و رسيدگي خاصي نيازمند است. برس كشيدن و استحمام در مواقع خيلي ضروري پيشنها د مي شود ، چراكه شست و شوي زياد باعث مي شود چربي طبيعي ضد آب پوست حيوان را از بين ببرد. اين نژاد 2 بار در سال يزش موي فصلي شديد دارد.

تعداد توله ها

12-3 توله. معمولاً 8-7 عدد.

تاریخچه

زادگاه آكيتا جزيره Honshu واقع در ايالت آكيتاي ژاپن مي باشد. مكاني كه در آنجا قرنهای متوالي اين سگ بدون اينكه شناخته شده باشد زندگي مي كرده است. امروزه آكيتا بعنوان سگ ملي ژاپن شناخته مي شود. از طرح آن بعنوان بناي يادبود و مقبره استفاده مي شود. جايگاه هاي متفاوتي از قبيل سگ نگهبان ، سلطنتي ، سگ جنگجو ، شكارچي گوزن و خرس ، پليس و ارتش داشته است. براي شكار در برف سنگين و آوردن شكار از درون آب مناسب است. در ژاپن توله هاي آكيتا را بعنوان سمبل سلامتي براي افراد بيمار و يا نوزادان تازه متولد شده مي فرستند. اولين آكيتا توسط هلن كلر به آمريكا برده شد.

گروه

سگهای قطبی – سگهای کار