معمولاً بدن مالینویز را به یک مربع تشبیه می کنند. چراکه از زاویه کنار زمانی که پاها جفت باشند به این شکل دیده می شود. قفسه سینه فراخ است . کمر صاف و اندازه سر متناسب با جثه می باشد. جمجمه صاف و فاصله طولی و پهنای آن یکسان است. پوزه نوک تیز و کوسه مانند با زاویه ملایمی در قسمت پیشانی به جمجمه متصل می باشد. لبها و بینی سیاه رنگ است. دندانها همانند قیچی روی هم سوار می شوند. دم قدرتمند و در انتها پیچی همانند قلاب دارد. چشم ها متوسط ، بادامی شکل و به رنگ قهوه ای یافت می شوند. پنجه ها همانند گربه است و گاهاً ناخن ها را با عمل جراحی بر می دارند. پوشش خارجی کوتاه ، صاف ، دو لایه و سازگار با هر نوع آب و هوایی است. گوشها و صورت به رنگ مشکی می باشند. مالینویز در رنگهای قهوه ای تیره ، قرمز و قهوه ای روشن یافت می شود. موهای اطراف گردن کمی بلند تر از سایر قسمتها است.
 نژاد سگ بلژین مالینویز Belgian Malinois

خلق و خو

بلژین مالینویز سگ گله بلژیکی می باشد. بسیار باهوش ، فرمانبردار و مراقب است ، با غریزه حفظ قلمرو و دفاعی بسیار خوب. باید به خوبی از سنین تولگی اجتماعی شوند تا در سنین بالا حساس و یا خجالتی نشوند. بلژین مالینویز به صاحبی با تجربه و محکم نیاز دارد که خیلی هم سخت گیر نباشد. اگر شما شخصی نا ملایم و خشن باشید این سگ با شما همکاری نخواهد کرد. صاحب مالینویز باید اعتماد بنفس و قدرت ذاتی خود را به آن نشان دهد. قوانین باید به وضوح به سگ فهمانده شود. این نژاد ذاتاً نگهبان و محافظ است بنابراین حتماً باید در تولگی به خوبی اجتماعی شود. توله ها را باید از همان بدو تولد اجتماعی کرد. سگهای کاری خوبی هستند ، همچنین مالینویز یکی از بهترین سگهای گارد پلیس می باشد و امروزه بیشتر در این زمینه از آن استفاده می گردد. دیدبانهای بسیار خوبی ، هوشیار و با وفایی هستند. اگر از ابتدا اجتماعی شوند رابطه خوبی با کودکان خواهند داشت. این نژاد باید عضوی از خانواده باشند نه اینکه تمام عمر خود را در قفس و به تنهایی بگذراند. آنها نیاز به یک رهبر مسلط ، فعالیت بدنی روزانه به همراه آموزش دارند. در غیر اینصورت ممکن است به حیوانی بدخلق و مخرب تبدیل شود. در زمان مواجه شدن با سایر حیوانات باید به خوبی مراقب بود. همچنین مالینویز در برخورد با سایر سگها حس حاکمیت و گاهاً تهاجمی دارد. باید به آنها آموزش داد که دور خود نچرخند ، دنبال سایر حیوانات نکنند (همانند اسب ها)و پاشنه کفش افراد را گاز نگیرند. بلژین مالینویز سگی است پر انرژی با قابلیت یادگیری بسیار بالا که فرامین را به سرعت می آموزد. آنها نیاز دارند که دائماً کاری را انجام دهند و مشغول باشند. طریقه صحیح آموزش بلژین مالینویز می تواند تاثیر بسزایی در خلق و خو و خوشنت آن داشته باشد. قبل از خرید این نژاد ، حتماً با فردی با تجربه مشورت کنید ، پیشنهاد می کنم هرگز تا زمانی که معنای واقعی آلفا بودن را نمی دانید ، اقدام به خرید این نژاد ننمائید.

وزن و ارتفاع

وزن سگ نر و ماده (29-24 ک.گ)ارتفاع سگ نر (66-61 س.م)

ارتفاع سگ ماده (61-56 س.م)

مشکلات سلامتی

این نژاد سر سخت و سالم هیچ بیماری وراثی ندارد. گاهاً آلرژی پوستی ، با بیماریهای چشمی و مشکلات رفتاری از قبیل خشونت و یا ترسو بودن افراطی در این نژاد دیده می شود. به ندرت بیماری Dysplasia در کفل و یا آرنج نیز یافت می شود.

شرایط نگهداری

اگر در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد می تواند به راحتی در آپارتمان زندگی کند. یک حیاط متوسط پیشنهاد می شود معمولاً در داخل منزل کم فعالیت است. آب و هوای سرد را ترجیح می دهد اما با تمامی شرایط آب و هوایی کنار می آید. بودن در کنار افراد را به تنها بودن ترجیح می دهد.

فعالیت بدنی

مالینویز یک نژاد کاری است که به فعالیت های بیرون از منزل به میزان زیاد نیاز دارد. پیاده روی های طولانی مدت پیشنهاد می شود ، همچنین می توانید در امکان محصور و امن اجازه دهید تا مدتی را بدون قلاده و آزادانه بدود.

طول عمر

حدود 14 – 12 سال

آراستن

آراستن و پوشش خارجی کوتاه و صاف مالینویز آسان می باشد و برس کشیدن منظم پیشنهاد می شود. تنها در مواقع خیلی ضروری اقدام به شستن حیوان نمایید چراکه شستشو چربی ضد آب پوست او را از بین می برد. ریزش مو این نژاد کم بوده و تنها 2 بار در سال ریزش موی فصلی سنگین دارد.

تعداد توله ها

معمولاً 6 تا 10 توله

تاریخچه

موطن بلژین مالینویز شهری است در کشور بلژیک با نام مالنیس (Malines). اگرچه هنوز در کشور آمریکا به ندرت دیده می شود اما در موطن خود بوفور یافت می شود. بلژین مالینویز یکی از 4 نژاد چوپان در بلژیک می باشد. بلژین مالینویز – بلژین تِروُرن (Belgian Tervuren) – بلژین گروینن دیل (Belgian Groenen deal) و بلژین لیکنویز (Belgian Leaknois) معمولاً در بیشتر کشورها و کلوپ های سگ این 4 نوع را یک نژاد می شناسند که تنها در پوشش خارجی خود متفاوتند. در سال 1959 کلوپ AKC این 4 نوع را به عنوان 4 نژاد متفاوت به تثبیت رسانید ، حال آنکه کلوپ UKC هر 4 نژاد را به عنوان یک نژاد معرفی می نماید. به هر حال تمامی آنها سگهایی فوق العاده باهوش و پر انرژی می باشند و امروزه به عنوان سگ پلیس در زمینه های ردیابی ، یافتن بمب ، ناجی و نگهبان آموزش می بینند. امروزه هر 4 گروه در بلژیک معروف اند اما در سایر کشورها بیشتر از لوکنیوز و مالینیوز به عنوان سگ کار استفاده می شود.

گروه

سگهای گل