سگ چونگ کینگ با جثه متوسط و پوشش خارجی بسیار کم رنگ قهوه ای تیره – بلوطی یافت می شود. گوشها ایستاده و دندانها مانند قیچی بر روی یکدیگر قرار می گیرند. در حالت طبیعی نباید دندانها در حالی که دهان بسته است قابل رویت باشد. در سگ نر بدن کاملاً عضلانی و توصیف پذیر است. در حالی که عضلات در ماده ها باریکتر و به اصطلاح زنانه تر است.
 نژاد سگ چونگ کینگ Chongqing

خلق و خو

سگ چونگ کینگ اصیل، شکوهمند، با عظمت، هوشیار و متین و باهوش است. رابطه خوبی با کودکان دارد به شرط آنکه به او احترام بگذارند اما با سگهایی که به خوبی آنها را نشناسد رفتار تهاجمی دارد. بهتر است از سنین تولگی با سایر سگها و حیوانات دیگر به خوبی آشنا شود. سگ چونگ کینگ نترس، قدرتمند و عضلانی است. به صورت غریزی یک گارد کامل است البته برای مسابقات و یا کار به عنوان سگ پلیس مناسب نمی باشد. اگر درکنار صاحبش نباشد و غریبه ای سرزده وارد شود، چونگ کینگ قدرت دیدبانی خود را به نمایش خواهد گذاشت. اما اگر ابتدا غریبه ها را به همراه صاحبش ببیند و مطمئن شود که او آشناست آنگاه از حس نگهبانی و گارد خود می کاهد حتی اگر صاحبش آن 2 را ترک نماید. رفتار مستقلی دارد اما می تواند گاها نسبت به افراد غریبه با خشونت برخورد نماید. اگرچه نسبت به خانواده که با آنها بزرگ می شود بسیار وابسته و مسئول است. از آنجا که این نژاد باستانی ساخته دست بشر نمی باشد، بسیار به غرایز طبیعی خود وابسته است و به صاحبی با تجربه، آرام و در عین حال با اعتماد به نفس و محکم نیاز دارد تا قوانین را برای آن جا بیندازد.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (25-20) ک.گ ، وزن در ماده ها: ( 20-15 ) ک.گ

ارتفاع در نرها: (50-40) س.م ، در ماده ها: (40-35) س.م
 نژاد سگ چونگ کینگ Chongqing

مشکلات سلامتی

از آنجا که پوشش خارجی این نژاد بسیار کم پشت و کوتاه است مستعد ابتلا به بیماریهای پوستی می باشد که البته به ندرت مشاهده می شود. یک رژیم غذایی مناسب درحد انسانی می تواند این مشکل را به حداقل برساند. اگرچه برای حفظ بقای نسل این نژاد به ناچار Inbreed (جفت انداختن هم خون ها) انجام شده است اما مشکلات سلامتی قابل توجهی ذکر نمی شود.

شرایط نگهداری

اگر به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشد می تواند داخل آپارتمان زندگی کند، اگرچه این ایده آل نیست. معمولاً پرورش دهندگان در ایالات متحده آمریکا این نژاد را به آپارتمان نشینان نمی فروشند. جثه این سگ متوسط است و به فضای بزرگ نیاز ندارد، اگرچه همیشه به فعالیت بدنی منظم نیازمند است و عاشق یک حیاط پوشیده از چمن می باشد. چونگ کینگ علاقه دارد تا در کنار خانواده اش در خانه ای آرام روزگار را سپری کند و خیلی مناسب برای خانواده های پر جمعیت و شلوغ نیست.

فعالیت بدنی

این نژاد در روز 30 دقیقه به فعالیت بدنی نیاز دارد. از پیاده روی های آهسته و طولانی لذت می برد. به خاطر داشته باشید که هنگام پیاده روی این نژاد باید در کنار و یا پشت سر شما حرکت کند. هرگز اجازه ندهید تا مقابل شما حرکت کند از آنجا که در ذهن سگ رئیس همیشه جلو حرکت می نماید و آن رئیس باید انسان باشد. این سگ به صورت غریزی شکارچی است و هزگر نباید بدون همراه به گشتن و پرسه زدن تنها بپردازد.

طول عمر

حدود 18 سال.

آراستن

به آراستن زیاد نیاز ندارد. شستشو فقط در صورت نیاز.

تاریخچه

سگ چونگ کینگ یک نژاد منحصر به فرد و باستانی می باشد. این نژاد از زمان حکومت Han Dynasty ها در چین می زیسته است. موطن آن شهر چون کینگ در جنوب غربی چین می باشد. به عنوان شکار ( شکار با تکیه بر حس بویایی) و نگهبان منزل از او بهره گرفته می شود. آنها سگهای کار و همراه خوبی می باشند. تعداد اندکی از مردم در جهان این نژاد را می شناسند. حتی در چین هم کمیاب است.