کِین کورسو سگی است با جثه متوسط، هیکل تنومند و محکم، قدرتمند با عضلاتی کشیده. این نژاد قدرت، استحکام و توانائیش را به رخ می کشد. طول بدن این نژاد بلندتر از ارتفاع آن است. دارای سینه فراخ، عضلات پهن و عمیق می باشد. عرض عضلات باید تقریباً برابر با طول آنها باشد. عمق عضلات بیش از 50% می باشد. بدلیل عضلات پهن و پر، صورت کِین کورسو گرد و پر بنظر می رسد. مجرای بینی (پوزه) تقریباً صاف است. لبهای بالا، فک پائین را پوشش می دهد. نقطه پیشانی کاملاً مشهود و پوزه را از جمجمه جدا نموده است. گردن قوسی ملایم دارد، بیضی شکل، عضلانی و بسیار پرقدرت می باشد. بدن قدرتمند، عضلانی و متراکم است. پوست نسبتاً ضمخت، گردن بدون غبغب سر بدون چین و چروک ، ناخنها تیره رنگ، پوشش بدن کوتاه اما پوستی نمی باشد. براق، چسبیده، سخت و بسیار انبوه است. لایه ای بر روی پوشش خارجی می باشد که در فصل زمستان ضخیم تر می شود. طول تار موها بین 2 تا 2.5 سانتیمتر می باشد و در بخشهایی از گردن و دم این ارتفاع به 3 سانتیمتر نیز می رسد اما بدون موج. بر روی پوزه موها بسیار کوتاه نهایتاً 1 تا 1.5 سانتیمتر می باشند. در رنگهای مشکی، طوسی، قهوه ای روشن و تیره، ترکیب طوسی و قهوه ای و ببری یافت می شود. در رنگهای قرمز و قهوه ای پوزه به رنگ مشکی می باشد که این ماسک تیره نباید تا پشت چشمان ادامه یابد. خال سفید بر روی سینه نوک انگشتان و برروی پوزه قابل قبول می باشد.
 نژاد سگ کین کورسو Cane Corso

خلق و خو

بسیار با وفا، مشتاق به خشنود نمودن و در اطراف خانه آرام می باشد. کِین کورسو از هوشی سرشار برخوردار و بسیار آموزش پذیر است. فعال و خوش خلق. دیدبان و نگهبانی بی رقیب است. کِین کورسو ایتالیانو با کودکان خانواده رفتاری عالی دارد. مطیع و بسیار با محبت نسبت به صاحبش. آنها سگهایی مدافع اما آرامند. کِین کورسو دارای خلق و خویی ثابت است که او را تبدیل به دیدبان و نگهبانی فوق العاده می کند. هرگز اهل پرسه زدن نیست و خانواده اش را ترک نمی کند. بسیار نزدیک صاحبش حرکت می کند. اگر در موقعیت خطر قرار گیرد مهاجمی مدافع برای خانه، صاحب و قلمرواش خواهد بود. کِین کورسو سگ جنگ نسیت و صدها سال به عنوان سگ کار پرورش یافته است. سگی نیست که سر جنگ را با سایر سگها باز کند اما هرگز به سایرین اجازه سلطه گری و تهاجم نخواهد داد. کِین کورسو به صاحبی با تجربه نیاز دارد تا بداند چگونه او را مطیع و فرمانبردار پرورش دهد. در صورتی که در تولگی به خوبی اجتماعی نشود و یا خود را در مقام بالاتر از انسان (بحث آلفا پذیری) بداند می تواند نسبت به افرار ناآشنا و سایر سگها رفتاری تهاجمی داشته باشد. باید به خوبی در تولگی آموزش دیده، فرمانبردار و اجتماعی شود. اگر کِین کورسو صاحبی با رفتار خونسرد، آرام و در عین حال محکم داشته باشد تا بایدها و نبایدها را به وی به خوبی آموزش دهد و او را درگیر فعالیتهای ذهنی و فیزیکی نماید، تبدیل به همراهی بسیار عالی خواهد شد. به افرا نا آشنا مشکوک و با افرا خانواده رفتاری فوق العاده دارد. کِین کورسو اگر آموزش صحیح دیده باشد نباید در حضور صاحبش با غریبه ها تندخو باشد. باید به خوبی با تمام اعضای خانواده آشنا باشد. گوشهای کِین کورسو را از گذشته می بریدند تا در جنگیدن با گرگها جهت محافظ از گله بهتر عمل کند (زیرا گوش بلند می تواند در هنگام جنگیدن توسط گرگ کنده شود).گوشهای آنها از سایر قسمتهای بدن حساس تراند.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (50-45) ک.گ، ماده ها: (45-40) ک.گ

ارتفاع در نرها: (68-64) س.م، ماده ها : (64-60) س.م

مشکلات سلامتی

معمولاً مشکلات مفصل مختص نژادهای بزرگ جثه است در کِین کورسو نیز به چشم می خورد.

شرایط نگهداری

اگر به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشد می توان آنرا در آپارتمان نیز نگهداری نمود. اگر بیرون از منزل نگهداری می شود باید سایه بانی در اختیار داشته باشد.

فعالیت بدنی

نژادی ورزشکار است که نیاز به فعالت بدنی زیاد دارد. همراه خوبی برای دویدن می باشد اما اگر فرصت این کار را ندارید هر چند روز آنرا برای پیاده روی طولانی ببرید.

طول عمر

10 تا 11 سال.

آراستن

کِین کورسو به آراستن زیادی نیاز ندارد. هر از گاهی برس کشیدن جهت خارج کردن موهای مرده توصیه می شود. این نژاد ریزش موی کمی دارد.

تاریخچه

زادگاه کِین کورسو کشور ایتالیا می باشد. نام قدیمی آن Canis Puganax می باشد. از اجداد وی در شکار حیوانات بزرگ وحشی و همچنین در نبردها استفاده می شده است. در طول سالها این نژاد همراهی بی نظیر برای ایتالیایی ها بوده. به عنوان سگ محافظ، گارد شخصی، چوپان و گاهاً در شکار شهرت دارد. در گذشته در سراسر ایتالیا به وفور یافت می شد. در آن سالها حضور وافری در جنوب ایتالیا خصوصاً شهر Puglia داشته است. معنای نام این نژاد مشتق از کلمه Cohors به معنای محافظ می باشد. در سال 2008 توسط AKC به ثبت رسید.

گروه

سگهای ماستیف.