شارپِی سگی بزرگ جثه ، سنگین وزن به همراه پوست چروک و سری بزرگ می باشد. این نژاد دارای سه نوع پوشش متفاوت است: 1- پوشش اسب مانند ، 2- پوشش فرچه مانند ، 3- پوشش زبر و زمخت. همانند نژاد چوچو زبان شارپِی به رنگهای سیاه و آبی می باشد. رنگ پوشش خارجی متنوع است و تقریباً هر رنگی را شامل می شود. همچنین وجود لکه های تیره و پوشش دو رنگ نیز طبیعی می باشد. تعداد چروک بر روی پوست توله ها بیشتر است که با گذشت زمان و بزرگ شدن آنها این چروک ها نیز کم می شود.
 نژاد سگ چاینیز شارپی Chinese Shar-Pei

خلق و خو

شارپِی نسبت به صاحبش بسیار وفادار است . بسیار باهوش می باشد اما همیشه مثل یک برده همه فرمانها را دنبال نمی کند. بازیگوش ، فعال ، سلطه جو و شجاع است. اگر از تولگی با کودکان بزرگ شود در بزرگسالی با آنها مشکلی نخواهد داشت. شارپِی به صاحبی سلطه گر نیاز دارد. اگر به چشم او شما بی عرضه و ضعیف جلوه کنید هرگز از شما اطاعت نخواهد کرد.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (18-25) ک.گ ، وزن در ماده ها: (18-25) ک.گ

ارتفاع در نرها: (46-51) س.م ، ارتفاع در ماده ها: (46-51) س.م
 نژاد سگ چاینیز شارپی Chinese Shar-Pei

مشکلات سلامتی

بیماریهای کلیوی ، مشکلات پوستی بدلیل داشتن چروک بر روی آنها قابل ذکر می باشد. برا ی جلوگیری از بیماریهای پوستی بهتر است که هنگام خرید از یک فروشنده معتبر خرید نمائید.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب است بشرظ آنکه در روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد. داخل خانه پر جنب و جوش است و نیازی به حیاط ندارد. نسبت به گرما بسیار حساس است و همیشه باید سایه و آب در اختیارش باشد.

فعالیت بدنی

به فعالیت بدنی متوسط نیاز دارد. اما در مکانهای عمومی باید ا زقلاده استفاده کنید تا از حمله آن به سگهای دیگر جلوگیری شود. در هوای گرم اجازه ورزش و فعالیت بدنی زیاد به او ندهید.

طول عمر

بالای 10 سال.

آراستن

شارپِی را باید بطور منظم برس کشید. در طول سال ریزش موی بسیار کمی دارد. استحمام یک بار در هفته توصیه می شود. بعضی افراد نسبت به مویی که نوع سوم دارد آلرژی دارند.

تاریخچه

در مورد منشأ این نژاد توافق نظر وجود ندارد. به نظرمی رسد که شارپِی همخانواده چوچو می باشد و دلیل این نظریه شباهت رنگ زبانها در این دو نژاد است. برای سال های متوالی شارپِِی بعنوان سگ مزرعه در نواحی مرزی چین نگهداری می شده است. از این نژاد برای شکار ، نگهبانی و محافظت استفاده می شود.

گروه

سگهای غیر ورزشی – سگهای جنوبی.