انگليش اسپرينگر اسپانيل سگي است خوش بنيه ‏، با جثه اي متوسط و گوشهاي بلند و آويزان. وزن نسبت به ظاهر سگ سبك است ، پاهاي جلو صاف و سر قدرتمند و سبك مي باشد و تقريباَ طول سر و گردن يكسان است. چشمها متوسط و پر محبت كه بسته به رنگ حيوان عسلي و يا قهوه اي مي باشد. بلندي گوشها تا بيني ادامه دارد. داراي فك قوي و دندانهاي منظم مي باشد. به رنگهاي جگري ، جگري-سفيد ، سفيد-مشكي و آبي يافت مي شود.

خلق و خو

سگي است آرام ، با رفتار دوستانه ، بسيار اجتماعي و عالي با كودكان. باهوش ، مطيع ، بازيگوش و پر انرژي ، با قدرت فراگيري بالا ، شجاع و شيرين. اين سگ عاشق همه است. دوست دارد تا هميشه در كنار انسانها باشد و از تنها ماندن بيزار است. عاشق شنا و بازي است. معمولاَ با ساير سگها و حيوانات خانگي خوب است. اگرتنها بماند ممكن است زياد پارس كند مگر اينكه در تولگي به خوبي آموزش ببيند. اسپرينگر داراي دو نوع مزرعه اي (شكاري) و خانگي است. نوع شكاري آن براي شكار پرورش مي يابد ، داراي موهاي كوتاه تر و انرژي بيشتر است و نوع نمايشي (خانگي) داراي موهاي بلندتر است كه غالباً قسمتهاي جگري و مشكي رنگ آن بيشتر از سفيدش مي باشد و عموماً آرامتراند.
 نژاد انگلیش اسپرینگر English Springer

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: 25-20 ك.گ در ماده ها: 23-18 ك.گ

ارتفاع در نرها: 56-48 س.م در ماده ها: 51-46 س.م

مشکلات سلامتی

مشكلات كفل ، بيماريهاي خوني ، بيماري صرع قابل ذكر است. اين نژاد استعداد زيادي در فربه شدن دارد ، بنابراين از دادن غذاي اضافه به آن اجتناب كنيد.
 نژاد انگلیش اسپرینگر English Springer

شرایط نگهداری

براي نگهداري در آپارتمان مناسب مي باشد به شرط آنكه در طول روز به انداره كافي فعاليت بدني داشته باشد. به زندگي شهري بخوبي خوي مي گيرد و يك حياط متوسط بسيار مناسب خواهد بود.

فعالیت بدنی

هر چقدر با آن بازي و ورزش كنيد لذت مي برد. به پياده روي ، شنا ، دويدن و آوردن اشياع علاقه زياد دارد.

طول عمر

بين 12-10 سال.

آراستن

آراستن موهاي نوع شكاري آن آسانتر است و تنها برس كشيدن هفتگي كفايت مي كند. حال آنكه نوع نمايشي آن به آراستن بيشتري نياز دارد تا موهايش به حالت نمدي در نيايد. استحمام و استفاده از شامپو خشك تنها در مواقع ضروري پيشنهاد مي شود. داخل گوشها بايد مرتباً پاك شود تا چرك نكند و همچنين موهاي زير پنجه ها كوتاه گردد.

تاریخچه

اجداد اسپرينگل را سگهاي اسپانيل انگليسي تشكيل مي دهند. در دوره رونسانس بهترين همراه شكارچيان بوده است. در سال 1700 در آمريكا به شهرت رسيد ، از آن به عنوان شكارچي ، پي گرد و باز آورنده شكار ، ديدبان و سگ خانگي استفاده مي شود.

گروه

سگهاي آميخته با تفنگ.