کُمُندور جثه بسیار بزرگی دارد و بدنش را موهای بلند و مجعدی به طول 20-27 س.م فرا گرفته و رنگ پوشش آن همیشه سفید می باشد. این پوشش بلند سفید و ضخیم به حیوان این امکان را می دهد که خود را در میان گله گوسفندان استتار کند و همچنین این پوشش او را در هنگام جنگیدن برای دفاع از گله در برابر حیوانات وحشی محافظت می کند. معمولاً دو سال زمان می برد تا موهای کُمُندور بلند شود و پنج سال تا هنگامی که به طول ایده آل برسد. دارای سری بزرگ و ماهیچه های بزرگ و کوتاه است. چشمها به رنگ قهوه ای تیره و گوشها به شکل U در دو طرف سر آویزان هستند. دم به حالت افتاده است. کُمُندور به آرامی و با تأنی و غرور راه می رود.

خلق و خو

کُمُندور سگی جدی ، هوشیار و مورد اعتماد است. در برابر قلمرواش ، خانه ، ماشین و اعضای خانواده بسیار محافظ و جدی است. نسبت به غریبه ها حالت تهاجمی دارد. هیچ جایگزینی مانند کُمُندور نمی تواند گله را در برابر حمله ناگهانی خرس ها و گرگ ها محافظت کند. کُمُندور قدرتمند ترین دشمننان را در کمتر از چند دقیقه شکست می دهد. برای جلوگیری از حالت تهاجمی اش نسبت به افراد و یا سگهای غریبه باید از سنین پایین اجتماعی شود. اگر از تولگی با کودکان بزرگ شود با آنها کنار می آید اما بطور کلی برای نگهداری در خانه و خانواده پیشنهاد نمی شود.
 آشنایی با نژاد سگ کمندور Komondor

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (59) ک.گ و در ماده ها 10% کمتر.
ارتفاع در نرها: (65) س.م یا بیشتر ، در ماده ها: (65) س.م یا بیشتر.

مشکلات سلامتی

مشکلات کپل ، نفخ و بیماریهای پوستی قابل ذکر می باشد.

شرایط نگهداری

معمولاً برای نگهداری در مزرعه و فضای باز مناسب می باشد. می تواند برای ماههای متوالی در بیرون و تحت هر شرایط آب و هوایی به خوبی زندگی کند. اگر علاقه به نگهداری آن در آپارتمان دارید باید قادر باشید تا فعالیت بدنی روزانه و ورزش مورد نیاز او را تأمین نمائید.
 آشنایی با نژاد سگ کمندور Komondor

فعالیت بدنی

اگر در محیط بیرون نگهداری شود می تواند نیازهای بدنی خود را تأمین نماید. کُمُندور سگ تنبلی است که علاقه دارد ساعتهای متوالی به لمیدن و استراحت بپردازد.

طول عمر

حدود 10-12 سال.

آراستن

موهای کُمُندور را نباید هرگز برس و یا شانه کشید. موهای آن به حالت تکه تکه می باشد که باید بطور منظم شست و شو شود و زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود. ریزش مو در این نژاد بسیار کم و ناچیز می باشد.

تاریخچه

اجداد کُمُندور را سگهای تبتی تشکیل می دهند. کُمُندور هزاران سال پیش جهت چوپانی به هانگاری برده شد و در آنجا پرورش یافت. بعدها در سال 1920 به سایر کشورها راه یافته و به معرض نمایش گذارده شد. در آمریکا از او بعنوان سگ نگهبان ، محافظ و همچنین دوست و همراه استفاده می کنند.

گروه

سگهای نگهبان، سگهای گله.