پوشش خارجی شپرد پرتقالی صاف و بلند و گاهاً موجود است. موها دارای پوشش زیرین نمی باشد و در رنگهای فندقی – زرد ، طوسی – خاکستری و مشکی یافت می شود. گاهاً تعداد اندک موهای سفید بر روی بدن قابل روئیت است اما به جز در بخش سینه سگ ، اگر یک لکه سفید بر جای دیگر بدن باشد ، نشانه عدم اصالت حیوان است. موهای بلند قسمت جلو بدن حیوان را کاملاً پوشانیده. این نژاد دارای ریش است که ظاهری معقولانه به او بخشیده. چشمها گرد و تیره اند بانگاهی نافذ. گوشها معمولاً در دو طرف صورت افتاده است. گاهاً گوش این نژاد جراحی می شود که البته این عمل هم اکنون در برخی کشورهای اروپایی ممنوع گردیده است. به علت بلندی پاها ، جثه آن بزرگ به نظر می رسد. این پاهای بلند و قدرتمند جهت زیستن و فعالیت در زمینهای سخت و ناهموار بوجود آمده است. سینه عریض است و موها در بخش سر بلندتر می باشد که ظاهری شلخته به او بخشیده. جمجه آن عریض ، محکم و بینی برجسته می باشد. فک و دندانهای قدرتمند دارد. دم نوک تیز در امتداد ستون فقرات قرار دارد.

خلق و خو

شپرد پرتقالی یکی از جان سپارترین و باهوش ترین سگهای گله در دنیاست. سگی است جسور ، شاداب و مصر در کار. بسیار باوفا و پیوسته در قید و بند صاحبش. شپرد پرتقالی به آموزش و تمرینهای مناسب مناسب و مدام نیازمند است. هوش بالاتر از حد میانگین دارد و به خوبی تعالیم را فرا می گیرد. اما گاهی می تواند به سگی سلطه جو ، لجباز ، خودسر و سمج تبدیل شود اگر احساس کند که صاحبش در مقایسه با او ضعیف و بی اعتماد به نفس است. به هر حال سالهاست که این نژاد جهت چوپانی آموزش می بیند. به محض اینکه آموزش وی تکمیل شد ، نتیجه و کاری بیش از حد انتظار شما انجام خواهد داد. به یک صاحب با شخصیت محکم و با اعتماد نیاز دار. با سایر سگها رابطه خوبی دارد گرچه گاهاً نرها با یکدیگر درگیر می شوند. اگر به خوبی اجتماعی شود با سایر حیوانات کنار می آید. معمولاً با کودکان با ملایمت رفتار می کنند اما گاهاً نرها در حفظ قلمرو خود سر سختند. با افراد غریبه محتاط است و می تواند دیدبان خوبی باشد. از مال و قلمرو خود و صاحبش ، خستگی ناپذیر محافظت می نماید. جهت چوپانی و حفاظت از گله های گوسفند و گاو ، اسب و خوک بکار گرفته می شود. بدلیل هوش زیاد و عکس العمل سریع از شهرت خوبی برخوردار است. باید اعتراف کرد عاشق صاحبش است و او را از هرچند دیگر در دنیا بیشتر دوست دارد.
 سگ پرتگیز شپرد Portuguese Shepherd

وزن و ارتفاع

وزن در نر ها و ماده ها: 18 -12 کیلوگرم

ارتفاع در نرها و ماده ها: 56 – 41 سانتیمتر

مشکلات سلامتی

بیماری خاصی در این نژاد گزارش داده نشده است.

شرایط نگهداری

جهت نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی شود. اگر در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد ، درون خانه آرام است. به عنوان یک سگ کاری و با توجه به نیاز به فعالیت بدنی آنها ، زندگی در خارج از منزل را ترجیح می دهد، اما گاهاً گذراندن وقت در کنار افراد خانواده را می پسندد.

فعالیت بدنی

بسیار نیرومند است یک فعالیت بدنی مناسب همانند پیاده روی های روزانه و بلند مدت می تواند باعث آرامش در داخل منزل شود.

طول عمر

13 – 12 سال.

آراستن

موها جهت گره خوردن به صورت مداوم بررسی می شود. اما برس کشیدن زیاد توصیه نمی شود چراکه نوع بافت و حالت موها را از بین می برد. موی بین انگشتان پاها را کوتاه کنید. شستشو تنها در مواقع ضروری پیشنهاد می شود.

تاریخچه

شپرد بلژیکی و یا کانودا سرا تقریباً معادل 100 سال دارد. این سگ گله و نگهبان چند منظوره که زادگاه آن جنوب کشور پرتقال است احیاناً از نژاد بریارد که توسط شخصی با نام “کنت دی کاسترو” به این کشور وارد شد و آمیزش آن با سگهای کوهستانی آن منطقه بوجود آمد. در طول تاریخ همدم چوپانان فقیر جنوب کشور پرتقال بوده است. در سال 1970 تقریباً نسل آن دچار انقراض گردید. اما ظاهر جالب ، رفتار آرام و مطیع او نظر پرورش دهندگان را به خود جلب کرد و باعث بقای این نژاد گشت. گرچه هنوز هم بیرون از موطن خود تقریباً ناشناخته است اما صاحبانش بر این باورند که از زمانی که کار و فعالیت و زندگی خانوادگی خود را به خاطر دارند ، شپرد پرتقالی عنصری از آنها بوده است. چراکه برای یک نژاد کاری ، قابلیت در کار ، بیش از ظاهر اهمیت دارد.

گروه

سگهای چوپان.