سِنت بِرنارد سگی بزرگ جثه ، قدرتمند ، عضلانی به همراه سری بزرگ و قدرتمند می باشد. هر چقدر ارتفاع حیوان بیشتر باشد ارزشمندتر است. پوشش خارجی در دو نوع زبر و سخت ، صاف و نرم وجود دارد که هر دو نوع آن به رنگ سفید به همراه لکه های قهوه ای ، قرمز و سیاه می باشد. معمولاً صورت و گوشها به رنگ سیاه می باشد. موهای زبر و زمخت از طول بیشتری برخوردار است. دارای پاهای بزرگ و پر مو می باشد که امکان راه رفتن را بر روی برف و یخ برای او فراهم می آورد. حس بویایی قوی دارد و به نظر می آید که از حس ششم نسبت به وقوع حوادثی مانند بهمن و طوفان برخوردار می باشد.

خلق و خو

بسیار آرام و دوستانه می باشد. رفتار کودکان را به خوبی تحمل می کند و با آنها کنار می آید. سِنت بِرنارد به آرامی راه می رود. بسیار باوفا است و علاقه دارد تا صاحبش را خشنود سازد بدلیل داشتن جثه غولپیکر باید او را از سنین پایین اجتماعی کرد. آموزشها را به خوبی فرا می گیرد و بهتر است تا زمانی که هنوز جثه آن قابل کنترل می باشد مطیع بودن را به او آموخت. معمولاً بعد از خوردن آب و غذا ریزش آب از دهان طبیعی می باشد. سِنت بِرنارد همچنین دیدبان خوبی است.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (50-91) ک.گ ، در ماده ها: (50-91) ک.گ

ارتفاع در نرها: (61-70) س.م ، در ماده ها: (61-70) س.م
 نژاد سگ سنت برنارد Saint Bernard

مشکلات سلامتی

غالباً سگ سلامتی است اما بیماریهای قلبی ، مشکلات پوستی ، مشکل کپل ، برگشتگی پلک پایین به درون چشم و معده درد قابل ذکر می باشد. از آنجا که سِنت بِرنارد مشکل ورم معده دارد بهتر است در ازای یک وعده غذای بزرگ از دو یا سه وعده غذای کوچک بهره گرفت.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد به شرطی که در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد . اصولاً در داخل خانه آرام است و یک حیاط کوچک مکان مناسبی را برایش فراهم می کند. می تواند در خارج از خانه نگهداری شود اما توجه داشته باشید که سِنت بِرنارد نسبت به اب و هوای گرم ، اتاق و ماشین گرم حساسیت دارد.
 نژاد سگ سنت برنارد Saint Bernard

فعالیت بدنی

پیاده روی های طولانی پیشنهاد می شود. نباید توله ها را قبل از آنکه استخوان بندیشان بطور کامل شکل بگیرد به ورزش و فعالیت بدنی زیاد ، وادار نمود. پیاده روز های کوتاه و بازی های منظم تا سن دو سالگی کافی می باشد.

طول عمر

حدود 8-10 سال.

آراستن

هر دو نوع پوشش سِنت بِرنارد برای آراستن آسان می باشد. برس کشیدن و شانه زدن منظم و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود. بهتر است به جای شامپو از صابون ملایم استفاه شود. چشمها باید مرتباً تمیز شود تا از عفونت آن جلوگیری شود. این نژاد دوبار در سال ریزش موی فصلی دارد.

تاریخچه

سِنت بِرنارد یک نژاد باستانی می باشد. اجداد او را احتمالاً Mastiff و Tibetan Mastiff تشکیل می دهند که 1000 سال پیش توسط رومی ها به آلپ برده شدند. نقش سِنت بِرنارد بعنوان ناجی کوهستان از اواسط قرن 17 آغاز گردید و تا به امروز بیش از 2000 نفر توسط این سگ از مرگ حتمی نجات یافته اند. عملیات نجات سِنت بِرنارد این گونه است که ابتدا برف ها را کنار زده و مصدوم را پیدا می کند سپس صورت او را می لیسد و در کنارش می خوابد تا گرم شود و در این مدت سگ دیگر جهت آوردن تیم نجات می رود. حس بویایی فوق العاده دارد و می تواند فرد مصدوم را تا مترها زیر برف ردیابی کند.

گروه

سگهای کار – سگهای ماستیف