سگی است با جثه کوچک که شباهت زیادی به نژاد پکینیز (Pekingese) دارد با این تفاوت که پوزه بلند تری دارد ، موهایش کوتاهتر است و پوست اضافه در اطراف چشمهایش ندارد. ارتفاع بلندتری نسبت به پکینیز دارد ، باوقار قدم بر می دارد ، جمجه گرد ، دم حلقه شده در پشت ، چشمها به رنگ عسلی و بینی همیشه سیاه رنگ است. در رنگهای متنوعی اعم از خاکستری ، طلایی ، کرم ، قرمز ، سفید ، مشکی و بلوطی-مشکی یافت می شود.

خلق و خو

تیبن اسپانیل سگی است جسور ، سرحال ، خوشحال ، آرام و قابل اعتماد. با اعضای خانواده بسیار خوش برخورد ، شیرین ومحافظ آنها است خصوصاً با کودکان. اما با غریبه ها رابطه خوبی ندارد. سگ پر سر و صدایی نیست اما در هنگام وقوع حادثه و یا ورود افراد غریبه پارس می کند. گاهی اوقات سرخود و لجباز می شود. اما همراه خوبی برای همه افراد خانواده است. بسیار مستقل و دیدبان عالی. با سایر حیوانات خوب است ، آموزش دادن به آنها نیاز به وقت و حوصله دارد. ماده های این نژاد تنها یکبار در طول سال آماده جفتگیری می شوند.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده ها: (6-4) ک.گ

ارتفاع در نرها و ماده ها: (51) س.م
 سگ تیبتن اسپانیل Tibetan Spaniel

مشکلات سلامتی

بیماری خاصی در مورد این نژاد گزارش نشده است اما همانند سایر نژادهای صورت پهن نسبت به هوای گرم حساسیت زیادی دارند.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب است. در داخل خانه آرام است و نیازی به حیاط ندارد.

فعالیت بدنی

به فعالیت بدنی منظم نیاز دارد. از پیاده روی های طولانی و دویدن در حیاط و بازی لذت می برد.

طول عمر

بین 15-12سال.
 سگ تیبتن اسپانیل Tibetan Spaniel

آراستن

یکبار در سال ریزش مو دارد. برس کشیدن منظم لازم دارد ، زیرش مو در این نژاد متوس است.

تاریخچه

موطن اصلی او تبت است ، محققان بر این باورند که در رگهای آن خون پکینیز (Pekingese) ، پاگ (Pug) و جاپانیز چین (Japanese Chin) در جریان است. در تبت باستان حیوان مقدس و با ارزشی به حساب می آمد و غالباً آنرا بعنوان هدیه به اشراف زادگان تقدیم می کردند. این شهرت آنرا به خارج از مرزهای آسیا کشاند. سگهایی شبیه به نژاد تیبتن اسپانیل در آثار باستانی چین که به 1100 سال ق.م باز می گردد ، کشف شده است. در گذشته این سگها را به روی دیوارهای بلند صومعه ها تبت می نشاندند تا مردم را از هرگونه رخداد غیر طبیعی باخبر سازد. امروزه نیز این نژاد علاقه زیادی به نشستن بر بلندی و دیدبانی دارد. در سال 1800 برای اولین بار به انگلستان برده شد و در سال 1984 توسط AKC به سبت رسید.

گروه

سگهای غیر ورزشی – سگهای گله.