ویشلا سگی شکاری با جثه متوسط است. طول بدن تنومند آن بیشتر از ارتفاعش می باشد. جمجمه گرد و عضلانی می باشد. فاصله بین گوشها پهن ، عریض است. و این پهنا تا پیشانی ادامه دارد. رنگ بینی مطابق با رنگ پوشش خارجی حیوان متغیر می باشد. گردن عضلانی ، قدرتمند و بدون چین خوردگی است. دندانها هم سطح و همانند قیچی یکدیگر را قطع می کنند. رنگ چشمها با رنگ پوشش بدن همسان است. گوشها بلند ، نازک و ابریشمی در دو سوی سر آویزان و در انتها گرد می باشد. دم ضخیم می باشد و عموماً 3/2 طول آن را جراحی می کنند. توجه: بریدن دم در کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع می باشد. پاهای جلویی قدرتمند و پنجه ها همانند گربه می باشد. ناخن ها را معمولاً با عمل جراحی بر می دارند. پوشش خارجی کوتاه در رنگهای طلایی روشن و تیره یافت می شود.

خلق و خو

ویشلا نژادی است فهمیده ، آرام و دوست داشتنی. زیرک و بسیار آموزش پذیر در سطوح بالا. آنها به توجه عاطفی و روانی به صورت روزانه نیاز دارند. آنها به صاحبی بردبار ، آرام و حاکم نیاز منداند. اگر آنها شما را صاحب با قدرت احساس نکنند ، به سگی لجباز و سمج و خودسر مبدل می شوند. قابل اعتماد با کودکان ، عاشق بازیهای طولانی مدت و بسیار پر انرژی است. اگر بصورت روزانه به فعالیت و بازی نپردازد ممکن است رفتاری آزار دهنده برای افراد بی تجربه دربر داشته باشد. ایده آل برای کودکان پر انرژی! به سرعت به زندگی با خانواده انس می گیرد و عموماً با سایر سگها رفتار خوبی دارد. نژادی است بسیار ورزشکار و عدم فعالیت بدنی کافی او را به سگی مخرب و عصبی تبدیل می کند. اجتماعی کردن این نژاد نسبت به سایر سگها ،اماکن ، مردم و صداها از واجبات بوده و باید از تولگی او را فرمانبردار آموزش داد. این نژاد بسیار آموزش پذیر است و جلب رضایت صاحبش را دوست دارد به شرط آنکه بدرستی بفهمد شما چه چیزی از آن می خواهید. به جویدن اشیاء علاقه مند است. ما این نژاد را برای همه پیشنهاد نمی کنیم. اگر شما فردی هستید که به پیاده روی های طولانی در روز (1.5 کیلومتر در روز) علاقه ندارید اطلاً به سراغ این نژاد نروید. آنها توانایی های زیادی همانند شکار ، آوردن شکار ، اشاره کردن به شکار و دیدبان دارند. اگر از تولگی با گربه ها آشنا شود ، رابطه خوبی با آنها خواهد داشت ، اما ما پیشنهاد نمی کنیم با حیواناتی همانند خوکچه هندی (گینه پیگ) ، همستر و خرگوش رها شود. ویشلا به فعالیت روزانه جسمی و روانی و صاحبی با اعتماد به نفس و حاکم نیاز دارد.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها( 27-20 ک.گ) در ماده ها( 25-18 ک.گ)

ارتفاع در نرها (66-56 س.م) در ماده ها( 61-51 س.م)

 آشنایی با نژاد سگ ویشلا Vizsla

مشکلات سلامتی

مستعد در ابتلا به دیسپلازیای مفصلی است

شرایط نگهداری

برای زندگی آپارتمانی پیشنهاد نمی شود. در داخل منزل پر انرژی است و حداقل به یک حیاط متوسط نیاز دارد.

فعالیت بدنی

ویشلا سگی است کاری و پر انرژی که از مقاومت و سرسختی عظیمی برخوردار است. به پیاده روی های طولانی مدت روزانه و یا دویدن به همراه دوچرخه نیاز دارد. همچنین توصیه می شود هرزگاهی در اماکن ایمن و مطمئن به آنها اجازه دهید تا بدوت قلاده و آزادانه بدوند. این نژاد در صورت عدم فعالیت بدنی کافی می تواند مشکلات رفتاری بسیاری را سبب گردد.

طول عمر

حدود 12 تا 15 سال.

آراستن

آراسته نگاه داشتن پوشش خارجی صاف و کوتاه ویشلا آسان می باشد. برس کشیدن و استفاده از شامپو خشک هرزگاهی پیشنهاد می شود. با صابون ملایم و فقط در مواقع اضطراری اقدام به شستشوی آن نمائید. ناخن ها باید بطور منظم کوتاه شوند. ریزش مو در این نژاد متوسط است.
 آشنایی با نژاد سگ ویشلا Vizsla

تاریخچه

قدمت ویشلا به قرن دهم میلادی باز می گردد. زمانی که مردم هانگاری (کشوری واقع در اروپای میانه) از آن در شکار کمک می گرفتند. محققان به این باورند که اجداد ویشلا را گونه های مختلفی از پوینترها و گونه ای از سگهای زرد ترکی که امروزه نسل آنها منقرض شده ، تشکیل می دهند. استعداد ، بویایی و همچنین استقامت بی پایان ویشلا آن را به شکارچی بی همتا مبدل نموده بود. در زمان وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال هانگاری توسط نیروهای روسیه ، بیم آن می رفت که این نژاد برای همیشه نابود و منقرض شود. تا اینکه تعدادی از آنها توسط قاچاقچیان به آمریکا و استرالیا برده و در آنجا اقدام به تکثیر ویشلا نمودند. ویشلا 2 هم خانواده دیگر دارد که عبارتند از ویشلای مو سیمی و ویشلای مو بلند که بسیار نادر می باشند. نوع مو بلند آن در هیچ کلوپی به ثبت نرسیده اگر چه هنوز هم در اروپا به چشم می خورند. توانایی های ویشلا شامل: آوردن شکار ، نشانه گیری هدف ، شکار پرندگان ، سگ همراه و دیدبان می باشد.

گروه

سگهای آمیخته با تفنگ، سگهای ورزشی.