عامل ایجاد کننده تب کریمه کنگو چیست ؟ آیا این بیماری میتواند باعث مرگ انسان شود؟ چگونه انسان به بیماری کریمه کنگو مبتلا میشود؟ آیا دام های اهلی به این بیماری مبتلا میشوند؟ کدام پرنده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو حساس است؟ در مقاله زیر سعی داریم که به صورت سوال و جواب به برخی از سوالات مربوط به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پاسخ بدهیم . پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

چرا این بیماری را با نام کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو میشناسیم ؟ به طور خلاصه میتوان گفت که چون علایم این بیماری برای اولین بار در منطقه کریمه و سپس در کشور کنگو دیده شده است پس به همین دلیل به این نام خوانده میشود. گاها این بیماری را به صورت خلاصه CCHF می نامند که مخفف Crimean Congo Haemorrhagic Fever می باشد.

عامل ایجاد کننده این بیماری چیست؟ عامل ایجاد کننده این بیماری یک ویروس می باشد. این ویروس متعلق به خانواده بونیاویریده  Bunyaviridae می باشد.

آیا این ویروس میتواند انسان را نیز آلوده کند؟ متاسفانه جواب این سوال مثبت است. این ویروس میتواند انسان را نیز آلوده کند و در صورت  ابتلای انسان به این بیماری احتمال مرگ بین ۱۰ تا ۴۰ درصد می باشد.

کدام حیوانات میزبانان ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشند؟ تعداد زیادی از حیوانات اهلی و وحشی مثل گاو، گوسفند و بز میتوانند میزبان این ویروس باشند. بسیاری از پرندگان به این ویروس مقاوم هستند اما شترمرغ به این ویروس حساس میباشد و میتواند به این بیماری مبتلا شود
ویروس مولد بیماری تب کریمه کنگو چگونه به انسان منتقل می شود ؟

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چیست؟

انسان از سه طریق میتواند به این بیماری مبتلا شود:

الف) گزیده شدن توسط کنه های آلوده به این ویروس، میتواند انسان را به تب کریمه کنگو مبتلا کند. همچنین اگر فردی کنه آلوده به این بیماری را از طریق فشار دادن (له کردن) بکشد ، ممکن است به این ویروس آلوده شود. توصیه بر این است که چوپانان در هنگام شب  از خوابیدن در نزدیکی دام ها اجتناب کنند تا مورد گزش حشرات قرار نگیرند. همچنین دامداران در هنگام دوشیدن دام باید مواظب گزش کنه ها باشند و نبایستی که کنه ها را در دست خود و یا با استفاده از سنگ له کنند چراکه خون کنه میتواند باعث آلودگی انسان شود. از سوی دیگر توصیه بر این است که هنگام پشم چینی گوسفندان کلیه موارد ایمنی (مثلا استفاده از دستکش) جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام گیرد

ب)  تماس با لاشه حیوان ذبح شده : اگر حیوانی که به ویروس مولد تب کریمه کنگو آلوده است، ذبح شود در آن صورت تمامی بخش های لاشه این حیوان آلوده بوده و میتواند انسان را آلوده کند به طوری که تماس با قسمت های مختلف لاشه و ترشحات آن می تواند باعث ابتلا به تب کریمه کنگو شود. بنابراین توصیه بر این است که از ذبح سنتی دام ها در معابر جلوگیری شود و قصابان در کشتارگاه ها در هنگام ذبح از دستکش و عینک استفاده کنند. همچنین توصیه اکید میشود که از خرید گوشت دام از قصابی های غیر مجاز اکیدا خودداری شود.

ج) انتقال از انسان به انسان : بیماران مبتلا به این بیماری می توانند برای سایر افراد خانواده و کارکنان بیمارستان خطرآفرین باشند.

علایم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام های اهلی چگونه است؟ متاسفانه دام های اهلی مبتلا به این ویروس هیچگونه علامت بالینی را از خود نشان نمیدهند و همین امر باعث شده است که انسان ها در خطر ابتلا به این بیماری باشند.

دوره کمون (یعنی مدت زمان لازم برای ظهور علایم بیماری پس از آلوده شدن به این ویروس) بیماری تب کریمه کنگو در انسان چند روز است؟

دوره کمون بیماری تب کریمه کنگو بسته به نحوه ورود ویروس مولد تب کریمه کنگو متغیر است. اگر انسان از طریق گزش کنه آلوده به این ویروس مبتلا شود در آن صورت دوره کمون بین ۱ تا سه روز و حداکثر ۹ روز می باشد. اما اگر انسان از طریق تماس با لاشه آلوده مبتلا شود در آن صورت دوره کمون بیماری تب کریمه کنگو ۵ تا ۶ و حداکثر ۱۳ روز میباشد.

علایم این بیماری در انسان چگونه است؟ شروع علایم در انسان ناگهانی است. در ابتدا علایم با تب، سردرد، درد عضلات و در مواردی با درد پشت چشم، اسهال و استفراغ شروع می شود. پس از ۳ تا ۴ روز علایم خونریزی شامل خونریزی زیر پوست، استفراغ خونی، خونریزی همراه مدفوع، خونریزی از لثه و گوش، خون در ادرار و … ادامه یافته و هپاتیت نیز روی میدهد.

چرا مصرف گوشت بدست آمده از کشتارگاه های صنعتی خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو را ندارد؟ پس از ذبح دام ، در لاشه (گوشت) اسیدوز ایجاد میشود. خوشبختانه این ویروس به شرایط اسیدی حساس است . لاشه دام ها در کشتارگاه های صنعتی قبل از عرضه به بازار به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری میشود که همین امر باعث از بین رفتن ویروس در گوشت می شود.