مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات خوبی که جهت کنترل بیماری لمپی اسکین در جمعیت دامی استان صورت گرفته، گفت: این بیماری حتی در صورت مصرف گوشت دام آلوده نیز به انسان منتقل نمی شود و جای نگرانی در خصوص انتقال بیماری به انسان نیست.
دکتر نادر پرور درخصوص آخرین وضعیت بیماری لمپی اسکین در جمعیت دامی استان، افزود: اقدامات خوبی در جهت مقابله با بیماری انجام شده، اما؛ چون در فصل تکثیر و ازدیاد حشرات هستیم لازم است بیماری تا کنترل کامل پایش شود.
وی بیماری لمپی اسکین را یک بیماری ویروسی شدیدا واگیردار دانست که صرفا در گاو و گوساله دیده می شود.
به گفته ی این مسؤول شروع بیماری در دام با تب همراه است و به دنبال آن کاهش تولیدات دامی، کاهش وزن و شیر دام بروز می کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه مهمترین علامت بیماری لمپی اسکین را ایجاد برجستگی های دردناک دو تا هفت میلی متری بر سطح پوست دام عنوان کرد.
دکتر پرور تصریح کرد: راه انتقال این بیماری از طریق حشرات، پشه ها و سایر ناقلین از جمله مگس خونخوار و کنه است.
وی جابجایی دام های آلوده را نیز از دیگر راه های انتقال بیماری خواند و تاکید کرد: چنانچه دام آلوده جابجا شود می تواند حشرات را نیز با خود منتقل کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه درخصوص اقداماتی که برای مقابله با این بیماری صورت می گیرد نیز یادآوری کرد: نخستین اقدام بیماریابی است و بعد از آن نمونه گیری، ضدعفونی کردن و سم پاشی جایگاه دام تا شعاع ۱۰ کیلومتری صورت می گیرد.

آشنایی با بیماری لمپی اسکین
به گفته ی این مسؤول تمام این خدمات رایگان و با حمایت دولت انجام می شود.
دکتر پرور با بیان اینکه مشکلی از لحاظ تامین واکسن و سموم در استان وجود ندارد، مقابله ی کامل با این بیماری را نیازمند همکاری دستگاه های مختلف و همچنین خود دامداران دانست.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از دامداران خواست در صورت مشاهده ی هرگونه علائم به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی مراجعه و یا با تلفن ۱۵۱۲ اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری به هیچ وجه از بیماری های مشترک بین انسان و دام نیست، افزود: لمپی اسکین حتی از طریق مصرف گوشت آلوده نیز به انسان منتقل نمی شود.
پرور بیماری لمپی اسکین را بومی آفریقا خواند که از طریق مرزهای عراق وارد کشور ما شده و اکثر استان های مرزی را درگیر کرده است.