نژاد های اسب را به طور کلی به سه دسته تقسیم می کنند: خون- سرد، خون- گرم، و پرحرارت.
سایت دنیای اسب می خواهد در این مقاله شما را با نژاد خونسرد اسب آشنا کند.

اسب های نژاد خونسرد معمولا اسب هایی بزرگ با طبیعت آرام هستند که سبک رابطه ای ملایم و خونسرد دارند. این نوع اسب ها از نوادگان نژاد باستانی اروپایی هستند که برای کار روی مزارع، باربری و کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گرفتند. اسبهای این نژاد در گذشته برای جنگ ها هم مورد استفاده بودند: شوالیه های قرون وسطی به اسبهایی سنگین و قدرتمند نیاز داشتند که بتوانند به تجهیزات جنگ مجهز شده و تحمل سنگینی یک سوار مجهز به ابزار جنگی را نیز داشته باشند. حمله کردن با نیزه نیز نیاز به اسبی سنگین داشت و اسب های خون سرد برای این منظور کاملا مناسب بودند.
اسب های نظامی هم جزء همین دسته از اسب ها به شمار می روند. اسب های خون سرد عموما چند وجب بزرگتر از اسب های نژاد خون- گرم و نژاد پرحرارت هستند و وزنشان نیز ممکن است تا بیش از ۱۰۰ کیلو از نژاد خون- گرم بیشتر باشد. به عنوان نمونه هایی از این نژاد می توان به اسب های Clydesdale، Shire و Belgian اشاره کرد.
اسب های خون- سرد به خاطر رفتار و منش خشک و وزن بالایشان برای فعالیت های ورزشی مناسب نیستند مگر در مورد رقابت های حمل بار یا کشیدن اجسام سنگین در نمایشهای محلی.
بعضی از افراد به ظاهر این اسب ها که پوشش ضخیم تر و یال های پرپشت تر و در نتیجه در مقابل چرم های سخت تحمل بیشتری دارند را به اسب های ظریف تر با پوست نرم ترجیح می دهند. علاوه براین، اسب خون- سرد سر و چشم های بزرگی دارد و پاها و بازوهایش غول آسا است که به او کمک می کند واگنهای حمل کاه یا پهن و یا کارهای روزمره را به راحتی انجام دهد. زمانی این اسب ها برای انجام کارهای سنگین به وفور مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه احتمالا فقط در مزارع سنتی، روستاهای قدیمی خاور میانه و یا نمایشهای اسب روستایی دیده می شوند.

معرفی اسب های نژاد خونسرد
اگر اسبی می خواهید که در مزرعه تان برای انجام کارهایی مثل شخم زدن یا باربری یا گاهی برای سواری از آن استفاده کنید، اسب خون- سرد انتخاب خوبی است. منش آرام آنها باعث می شود کودکان به راحتی با آنها کنار بیایند، و به راحتی از چیزی نمی ترسند. رفتار خونسردانه این نوع اسب ها باعث می شود بعضی افراد به اشتباه آنها را حیواناتی خرفت بدانند، اما واقعیت این است که اسب های مژاد خون سرد بسیار باهوش هستند. این اسب ها که استقامت بالایی دارند دارای ران های قدرتمند و اغلب موهای بلند و کلفت در پایین پاها و سم هایشان هستند که به حفظ گرما کمک می کند. این نژاد اسب که باستانی ترین نژاد به شمار می رود در اروپا برای انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون نیز توسط علاقمندان پرورش داده و نگهداری می شود.

این اسب ها جزء نژاد اسب خون-سرد به شمار می روند:
American Cream Draft
Belgian Heavy Draft
Black Forest Chestnut
Clydesdale
Friesian
Haflinger
Noriker
Percheron
Poitevin
Shire
Suffolk Punch
Swedish Ardennes