پونی ها اسبهای کوچک جثه ای هستند که قد آنها کمتر از ۱,۵ متر است. اما این به این معنا نیست که هر اسبی که قدش کوتاه است پونی به حساب می آید. پونی ها اعضای نژاد خاصی از اسبها به شمار می روند و شما می توانید با جفت کردن دو پونی، یک بچه پونی داشته باشید!
نژاد پونی انواع گوناگونی در سرتاسر جهان دارد. در نمایشگاه ها معمولا پونی ها را برحسب قدشان به سه دسته تقسیم می کنند: تا ۱,۲ متر، تا ۱۳.۴ متر، و تا ۱.۴ متر.
در اینجا دنیای اسب می خواهد شما را با برخی از انواع پونی آشنا کند:

پونی شتلند

این پونی ها همانهایی هستند که اکثر مردم با شنیدن اسم پونی آنها را در ذهنشان مجسم می کند. این پونی ها واقعا ریزجثه هستند و قدشان معمولا ۱و۱ متر است. این نوع پونی دارای رنگ های مختلفی نیز هست. اگر در فکر یک اسب خوب برای کودکتان هستید دنیای اسب این پونی ها را به شما توصیه می کند.

پونی ویلزی

پونی های ویلزی (Welsh ponies) در واقع چهار نوع دارند که به ترتیب قد از کوتاه به بلند عبارتند از: پونی ویلیزی کوهستان، پونی ویلزی، پونی ویلزی نوع پاکوتاه (تاتو)، و تاتوی ویلزی.
(Welsh Mountain Pony, Welsh Pony, Welsh Pony of Cob Type, Welsh Cob)

پونی آمریکایی

این پونی ها در اصل از پیوند پونی Appaloosa با پونی شتلند به وجود آمدند و معمولا خصوصیات پونی Appaloosa را دارند. این نوع پونی هم برای بچه ها خوب است و غالبا به اسم POA شناخته می شود.

پونی Connemara

این نوع پونی ظاهری پیراسته دارد و از انواع قد بلند پونی ها به حساب می آید؛ به همین دلیل برای افراد بزرگسال مناسب تر است تا کودکان. این نوع پونی در پرش استعداد زیادی دارد.

پونی Chincoteague

این نوع پونی وحشی بوده و در دو تا از جزیره های ساحل ویرجینیا زندگی می کند. این پونی ها اولین بار در دهه ۱۷۰۰ میلادی کشف شدند، گله های آنها توسط آتش نشانی منطقه Chincoteague کنترل شد که در چهارم جولای آنها را با گله پونی های جزیره Assateague یکی کردند و از باریکه ی اقیانوسی به جزیره Chincoteague عبور دادند تا به حراج گذاشته شوند.
این نوع پونی نسبتا سرسخت است، اما برای سوارکاری مورد استفاده قرار گرفته است. این پونی ها در همه رنگها دیده می شوند اما رنگ ابلق در آنها غالب است.

معرفی اسب نژاد پونی
انواع دیگر پونی:
American Walking Pony
Australian Pony
Dales Pony
Dartmoor Pony
Dulmen
Exmoor Pony
Falabella
Fell Pony
Gotland
Highland
Icelandic Horse
Merens
New Forest Pony
Norwegian Fjord
Prezlwalski’s Horse
Rocky Mountain Pony
Tarpan