اسب کردی ثروت ناشناخته است؛ استان کردستان دارای ثروت های ناشناخته فراوانی است که یکی از آنها اسب اصیل نژاد کردی است.

به گزارش جهان اسب از باشگاه خبرنگاران، این گونه جانوری نجیب هزاران سال است در جنگ ها و آیین و مراسم مختلف در کنار مردمان مناطق کرد نشین قرار داشته و در گوشه و کنار این خطه آثار تاریخی فراوانی را می شود یافت که تصاویر و پیکره های اسب در آن وجود دارد.

عبدالمومن مردوخ از کسانی که عمری است در امر نگهداری و پرورش اسب کردی فعالیت می کند در این باره می گوید: گونه ارزشمند اسب کردی یکی از نژاد های اصیل اسب ایرانی است که به گفته دانشمندان و دیرینه شناسان از ایران به بین النهرین و کشورهای عربستان ومصر برده شده و اسب عرب امروزی ، از اسب کردی تکثیر شده است.

اسب زیبای کردی ویژگی های ظاهری منحصر به فردی دارد که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد و از آن جمله می توان به اندامی عضلانی، دست و پای محکم، گردنی قوی ، پیشانی برجسته و در رنگ های مختلف اشاره کرد که با این ویژگی یکی از ایده ال ترین نژاد های اسب برای ورزش چوگان است.

داشتن این نژاد از گذشته های دور تاکنون برای خانواده ها مایه فخر و مباهات بوده و هست.

میهمی دبیر هیات سوارکاری استان کردستان می گوید: درحال حاضر حدود دوهزار اسب در این استان وجود دارد که 5 درصد این اسبها از نژاد اصیل کردی هستند و این زنگ خطری برای بقای اصیل ترین اسب ایرانی است.

غلامی یکی از پرورش دهندگان اسب کردی گفت: متأسفانه بسیاری از کسانی که این نوع اسب را خریداری می کنند به علت عدم آگاهی و اختلاط غیر علمی و اتفاقی با نژادهای غیر اصیل و ناخالص آنها را به نابودی می کشانند.

در چند سال گذشته اقداماتی برای شناسایی و حفظ اسب اصیل کردی در استان کردستان آغاز شده است که از آن جمله می توان به تهیه شناسنامه و میکروچیپ گذاری در درون بدن اسب نام برد.

میکرو چیپ ، تراشه ای الکترو نیکی به طول چهار میلی متر است که با سرنگ های مخصوص در گردن اسب کار گذاشته می شود و در آن کد ویژه و اختصاصی آن اسب وجود دارد.

کارشناسان در هر کجای جهان می توانند با استفاده از دستگاه میکروچیپ خوان این کد را خوانده و پس از مراجعه به سایت وزارت جهاد کشاورزی کشورمان و با کمک همان کد اطلاعات اسب ازجمله گروه خونی ، اسم صاحب اسب ، مشخصات ظاهری همچون رنگ ، ارتفاع و غیره را بدست آورند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

به نظر می رسد همکاری متقابل ومسئولانه سازمانهای مرتبط وتامین اعتبار مناسب عمده ترین الزامات برنامه های شناسایی ،حفظ وتکثیر این نژاد اصیل اسب در استان کردستان است که لازم است به صورت جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا پروفسور ارنست بیلی از متخصصان ژنتیک و استاد ژنتیک دانشگاه کنتاکی آمریکا امسال در استان کردستان حضور یافت تا با بررسی ویژگی‌های اسب کردی مقدمات لازم برای ثبت این نژاد در دنیا به انجام برسد.

آشنایی با اسب کرد
محقق ژنتیک دانشگاه کنتاکی آمریکا، اسب کردی را بسیار زیبا می‌داند و با بیان اینکه تاکنون نظیر آن را در هیچ کجای جهان مشاهده نکرده‌ام، می‌گوید: چنین تیپیکی در اسب منحصر به فرد است.

رییس هیئت سوارکاری استان کردستان با تأکید بر اینکه اسب کرد دارای چند تیره مختلف است، ثبت جهانی این نژاد را موجب رشد در زمینه صنعت اسب می‌داند و می‌گوید: این صنعت جزو صنعت‌های برتر دنیا است و متأسفانه در حال حاضر اسب کرد سهمی در این بازار سودآور ندارد.

عضو کمیته استقامت کشور با تأکید بر اینکه می‌توان در پرورش اسب به خوبی بهره اقتصادی را شاهد بود، بیان کرد: در حال حاضر کره اسب عرب، قیمتی بین پنجاه تا دویست میلیون تومان دارد و در صورتی که اسب کردی ثبت جهانی شود می‌تواند، حتی از این مبلغ نیز بیشتر در بازارها سودآوری داشته باشد.

وی، هزینه صرف شده برای پرورش هر اسب از نژاد کرد را پانزده میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: صادرات اسب از دیگر موضوعاتی است که می‌توان با توجه به آن صرفه اقتصادی را دنبال کرد.

اسب کردی یکی از ثروتهای ارزشمند مناطق کرد نشین است و در صورت توجه به آن، می توان از این حیوان نجیب برای درآمد زایی وجذب توریست استفاده کرد موضوعی که شاید در استانهای کرد نشین همچون کردستان مورد غفلت واقع شده است.