بعضی ازسگها نسبت به قلاده ضدکک وگزش کک وهمچنین رنگهای ظروف پلاستیکی حساسیت دارند. این عوارض به سادگی قابل تشخیص هستند. مثلا اگرقلاده ضد کک باعث خارش وحساسیت شده آن را بردارید ومحل را با یک شامپو شستشو دهید وروش دیگری را برای درمان ککها انتخاب کنید. اگربینی سگ قرمزوخراشیده است علت آن آلرژی دربرابررنگ ظروف پلاستیکی می باشد. ظرف پلاستیکی را با ظروف فلزی وشیشه ای تعویض کنید. اگرآلرژی به دلیل آن باشد عارضه برطرف می شود.

نقاط دردناک وقرمزدرپوست (Hot Spots)
این عارضه به صورت نقاط دردناک وقرمزدرپوست به صورت لکه ای وناحیه ای بدون مو ومدوریکی ازگرفتاریهای متداول درفصل تابستان می باشد ودامپزشکان اغلب با این عارضه مواجه هستند. درطول شب ازآنها ترشحاتی به بیرون تراوش می شود. مشکل فوق درنژادهایی که پوشش متراکمی دارند ومستعد آلرژی هستند دیده می شود. نقاط دردناک فوق معمولا با گزش کک سپس خاراندن آن توسط سگ وهمچنین کیسه های مقعدی انباشته ازمدفوع ویا سایرحیوانات آزاردهنده کم اهمیت شروع می شود. هرچقدرحیوان موضع درگیررا بیشتربلیسد وگازبگیرد وضعیت آن بدترمی گردد. بدین ترتیب یک مشکل کم اهمیت تبدیل به مسئله ای جدی خواهد شد. این جراحات را به سرعت وپیش ازآنکه سگ دچاردرد ورنج شود باید درمان نمود. درمان بدین ترتیب است که ابتدا موهای دورموضع با قیچی کوتاه می شود وسطح زخم تمیزکرده وسپس ناحیه مبتلا توسط اسپری وپماد تسکین دهنده پوشانیده می شود. قلاده موسوم به الیزابت به گردن حیوان نصب می گردد. این قلاده ازجنس پلاستیک وبه شکل قیف می باشد وجلوی تماس دهان سگ با موضع زخم را خواهد گرفت. تا زمانی که پوست بهبود نیافته نباید این قلاده برداشته شود. درمان آنتی بیوتیکی وضد التهابی نیزمفید است.

سبوره(Seborrhea)

دراین حالت پوست پوسته پوسته شده وفلسی شکل می شود. اغلب به شدت خشک ویا چرب است وبه عفونتهای ثانویه نیزدچارمی شود. این حالت درسبوره چرب بیشتررخ می دهد وبه دنبال این عارضه بوی ترشیدگی وناخوشایندی ازسطح پوست به مشام می رسد. ممکن است سبوره دراثرسایرمشکلات مثل کم کاری تیروئید(هیپوتیروئیدیسم) نیزایجاد گردد. این بیماری علاج ناپذیربوده اما قابل کنترل وپیشگیری است. برای مثال استحمام منظم با شامپوهای مخصوص وضعیت پوسته پوسته شدن وچربی پوست را برطرف می کند.

عفونتهای قارچیRingworm

Ringworm برخلاف نامش انگل کرمی نیست بلکه عفونت قارچی پوست است. جراحات آن به صورت نقاط گرد وبدون مو وپوسته پوسته است. موها زبروسیخ سیخ می شوند ومی شکنند. پیرامون جراحات فوق موها به رنگ خاکستری مشاهده می گردد. درسگهای مبتلا به شکل حاد بیماری جراحات درتمام سطح بدن دیده شده که به یکدیگرمتصل می شوند. برای تشخیص این بیماری یک نمونه ازپوست وموتهیه شده درمحیط مخصوص رشد قارچها کشت داده می شود. تشخیص باید هرچه سریعترانجام گیرد چرا که این بیماری خیلی سریع به انسان سرایت می کند مخصوصا بچه ها نسبت به عفونت قارچی حساس ترهستند

عفونتهای باکتریایی پوست(Bacterial Infections)

عفونتهای پوست معمولا پس ازبروز عوارضی مانند پارگیها ونفوذ اجسام نوک تیزمثل گلوله وجراحات ناشی ازنزاع ودرگیری ایجاد می شود. اگرعفونت تازه باشد علائم معمول آن عبارتند ازمناطق منفرد وبه هم پیوسته ازلکه هایی درسطح پوست که به رنگ قرمزشبیه مناطق خارانده شده می باشند ویا مناطق ضرب دیده کوچکی که شباهت به جوش وکورک دارند وممکن است خارش داشته ویا نداشته باشند. بیشترعفونتهای پوست ناشی ازباکتریهای استافیلوکوک است وبه کمک آنتی بیوتیک وشستن موضع با صابونهای طبی درمان می شود. غفلت کردن ازیک جراحت ساده منجربه بروزمشکلات بیشتری می شود که راه نفوذ باکتری را به زخم هموارساخته ومنجربه عفونت زخم می شود. زخمهای عفونی به شدت دردناک وقرمزو ملتهبند. درملامسه گرم هستند واحتمال خروج ترشحات چرکی نیزوجود دارد. بوی تعفن اززخم عفونی شده قابل استشمام می باشد. دراین گونه موارد درمانهای اختصاصی مثل مراقبت اززخم واستفاده ازآنتی بیوتیک لازم است.

آبسه (Abscesses)

آبسه تجمع چرک درزیرپوست بوده که به دنبال مجروح شدن پوست ایجاد می شود. این عارضه معمولا بعد ازگزش ویا جراحات نفوذی وفرورفتن اجسام نوک تیزایجاد می شود. موضع آن اغلب دردناک ومتورم وقرمزاست. ممکن است آبسه ها نیازبه نیشترزدن داشته باشند. بدین طریق مایع خارج شده ومحتویات آن تخلیه می شود. بدین ترتیب موضع جراحت التیام می یابد. هرگزسعی نکنید با فشاردادن محتویات آن را تخلیه نمایید. تخلیه آبسه روش خاصی دارد که توسط دامپزشک انجام می گیرد

آشنایی با حساسیت های سگ
طاسی (Balding)

وقتی ازدست دادن موهای بدن(طاسی) به دلیل انگلهای مختلف وضربه ویا عفونت نباشد ممکن است ناشی ازاختلالات متابولیکی باشد. سندرم کوشینگ وپرکاری غدد فوق کلیوی هیپوتیروئیدیسم(کم کاری تیروئید) دوعامل مهم دربروز این عارضه هستند.

سندرم کوشینگ (Cushings Syndrome)

دراین عارضه ترشح هورمون کورتیزول ازغده فوق کلیوی افزایش یافته موی پهلوها وگردن به تدریج می ریزد. درنهایت موی پشت وسایرنواحی بدن نیزخواهد ریخت. پوست نازک وخشک می شود. ازسایرعلائم بزرگ شدن شکم است. سگهای مبتلا بیش ازحد وبطورغیرطبیعی می خورند ومی آشامند. دفع ادرارزیاد می شود. دراین وضعیت بیماری به صورت پیچیده درمی آید. معمولا این عارضه درمان پذیراست .

کم کاری تیروئید(Hypothyroidism)

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که میزان نامتعادلی ازهورمون تیروئید آزاد گردد. سگهای مبتلا به سادگی ودرزمان کوتاهی چاق می شوند. تنبل وبی حال هستند. اگردرفصل تابستان چنین عارضه ای رخ دهد باید درجستجوی نقاط گرم ومتورمی درسطح پوست باشید. تغییرات موقابل توجه است. این موارد شامل ریزش مودرپهلوها وپشت می باشد. پوست دچارافزایش درنگدانه. پیگمانتاسیون(رنگی شدن پوست) شده پوسته پوسته می شود. گوشها نیزعلائم بیماری را به شکل سبوره نشان می دهند. دراین حالت ممکن است درمجاری گوش ترشحات بدبو وزردرنگی دیده شود. گوش به شدت چرب می شود. این بیماری به سادگی توسط آزمایش خون(آزمایشهای هماتولوژی) تایید می گردد. بیماری با تجویز هورمونهای تیروئیدی قابل درمان وکنترل می باشد.

تغییرات رنگ پوست(Color changes)

بعضی ازتغییرات رنگی درپوست طبیعی است. برای نمونه بعضی سگها با افزایش سن لکه هایی درسطح پوستشان پیدا می شود که معمولا درمناطقی ازجمله شکم دیده می شود. درسایرمناطق تغییرات دیده نمی شود. با وجود این بهتراست حیوان را به دامپزشک نشان دهید. اگردرسطح پوست لکه های زردرنگی مشاهده نمودید باید هرچه زودترحیوان را نزد دکترببرید چون ممکن است علامت بیماری یرقان باشد. یرقان با بیماریهای کبدی وخونی درارتباط است. البته یرقان علائم دیگری هم دارد که دامپزشک آن را تشخیص خواهد داد. رنگ پریدگی وبی رنگ شدن غیرعادی باید به سرعت توسط دکترارزیابی شود زیرامعمولا نشانه کم خونی می باشد. باید هرچه سریعتر منشا کاهش تعداد گلبولهای قرمزخون مشخص شود.