سگ ماده پس اززایمان درهرلحظه ای درخلال دوره شیردهی بویژه وقتی تعداد توله هایی که دریک بارزایمان متولد شده اند زیاد باشد مستعد ابتلا به تشنج آبستنی است .

علت
یک واژه ساده برای این عارضه “تب شیر” است واین بیماری ناشی ازکمبود کلسیم می باشد. روشن است که وقتی توله های زیادی دریک زایمان متولد می شوند به منظورادامه تامین کلسیم برای رشد استخوانها ودندانهای توله ها فشارزیادی برظرفیت مادرتحمیل می شود. بویژه به این دلیل که سگ ماده ذخایربدن خود را درتمام دوره آبستنی برای آنها مصرف کرده است .
نشانه ها
سگ ماده شروع به رفتارعجیبی می کند- حیوان گیج وبی قرارمی شود وتلوتلومی خورد. سپس به گونه ای به زمین می ا فتد که گمان می رود غش کرده است به یک پهلو درازمی کشد بشدت می لرزد وبدن آن سفت می شود. حیوان بشدت شروع به دست وپا زدن یا لگد انداختن می کند. گرفتگی رفع می شود ولی دوباره با فواصل زمانی کوتاهی تکرارمی شود وچنانچه سگ ماده نسبتا سریع تحت درمان قرارنگیرد به دلیل خستگی زیاد یا نارسایی قلبی تلف خواهد شد.
درمان
سگ را بی درنگ وبدون توجه به اینکه چه هنگامی ازشب یا روزاست نزد دکتردامپزشک ببرید. هیچ دکتردامپزشکی نیست که برای درمان این عارضه ازبسترخود خارج نشود. همواره تزریق کلسیم به همراه داروهای آرام بخش یا بدون آنها بهبودی چشمگیری را باعث می شود. معمولا لازم است که پس ازحمله دررژیم غذایی توله ها ازشیرجایگزین استفاده کرد اما دکتردامپزشک شما را دراین ارتباط راهنمایی خواهد نمود. من شخصا دوربودن ازتوله ها را به مدت ۲۴ ساعت پیشنهاد می نمایم ودرسه روزبعدی دوره های ده دقیقه ای شیرخواری را هرچهارساعت یک بارپیش ازبازگشت به شیرخواری کامل توصیه می کنم . اگرسن توله ها به اندازه ای است که می توانند با زبان خود بیاشامند من بی درنگ روند ازشیرگرفتن آنها را اغازمی کنم .
تورم پستان
تورم پستان به معنای التهاب غده یا غدد پستانی است .
علت
این عارضه ناشی ازعفونت باکتریایی است . باکتریها معمولا ازطریق خراشها یا زخمهای سرپستانها وارد می شوند. این جراحات به وسیله توله های گرسنه ایجاد می شوند وبا بیشترین احتمال هنگامی روی می دهند که سگ ماده کم شیراست( مثلا هنگامی که پروتئین کافی دررژیم غذایی آن وجود ندارد).

نشانه ها
نخستین نشانه بیقراری است. سگ ماده به جای آنکه باخشنودی درازبکشد وبه توله های خود شیربدهد مرتبا آنها را ترک می کند. حیوان به احتمال زیاد تب می کند وشاید میلی به غذا نداشته باشد. معاینه نشان می دهد که غده یا غدد پستانی داغ دردناک وکاملا متورم می باشند.
درمان
بی درنگ دکتردامپزشک خود را خبرکنید. چنانچه این عارضه بسرعت تحت کنترل قرارنگیرد تولید شیربه طورکامل قطع خواهد شد وممکن است کلیه توله ها تلف شوند. خوشبختانه تورم پستان درسگ ماده بسرعت به درمان با آنتی بیوتیکهای جدید پاسخ می دهد وبنابه تجربه من درمان سریع همواره موفقیت آمیزاست .

انواع بیماری های زایمان سگ
پیشگیری
هم پیش وهم پس اززایمان سگ ماده میزان زیادی پروتئین را دررژیم غذایی آن درنظربگیرید.
تورم رحم
این عارضه که رحم را دچارالتهاب می کند پس اززایمان سگ ماده روی می دهد.
علت
توله های مرده باقی ماندن یک جفت یا صدماتی که طی زایمان وارد می شوند موجب آن می گردند.
نشانه ها
معمولا ترشح بدبویی ازپستان وجود دارد. سگ ماده میلی به خوردن غذا ندارد ممکن است شیرآن خشک شود ودرجه حرارت بدن آن به حدود ۵/۴۰ یا ۴۱ سی سی افزایش می یابد( درجه حرارت طبیعی بدن سگ ۵/۳۸ سی است .)
درمان
مراقبت فوری دامپزشکی لازم است ممکن است درغیراین صورت توله ها تلف شوند. احتمالا دکتردامپزشک ازترشحات سواب تهیه خواهد کرد ونوع عفونت را درآزمایشگاه تشخیص خواهد داد . ولی یک پوشش فوری وقوی ازآنتی بیوتیکهای وسیع الطیف یا داروهای سولفامیدی را برای کنترل تب درنظرخواهد گرفت . معمولا درمان موفقیت آمیزاست ولی اگرقراراست که توانایی تولید مثل سگ درآینده حفظ شود باید درمان کامل باشد. همچنین بی توجهی دراین مرحله می تواند به چرکی شدن رحم منتهی گردد.